onsdag 4 augusti 2010

Lärplattform- ett stimulerande verktyg

Jag kan se många fördelar med att använda en Lärplattform i undervisningen. De flesta elever finns redan på nätet, så att flytta dit lärandet måste vara väldigt naturligt. Samtidigt erbjuder lärplattformen möjlighet för elever som inte är lika vana nätanvändare att komma igång.


Men för att det verkligen ska fungera så måste Lärplattformen, funktionerna och innehållet i sig själv vara stimulerande. Jag tror inte att det räcker med litteratur-listor, anteckningar och en mossig bild på läraren, för att stimulera till aktivt lärande. Det krävs web 2.0 verktyg, forum, chatt, wiki-verktyg, videoklipp och tips på relaterade länkar.


Examination via lärplattformer har jag olika erfarenheter av. Att kunna lämna in uppgifter och uppsatser är toppen och relativt okomplicerat, däremot tester och prov ställer betydligt högre krav. Själv har jag genomlidit hemska examinationer i form av prov på lärplattformer, flervals-frågor som slumpas fram... orättvist och (onödiga)detaljfrågor, utan utrymme för reflektion eller disukssion. Min mening är att ytterst få områden bör examineras på detta sätt, multiplikationstabellen passar tillexempel. Men för att stimulera till ett aktivt lärande tror jag att enkelspåriga flervalsfrågor är fel väg att gå...
Bilden kommer från ShawnKball på Flickr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar